06 November 2010

Ketat Sebelum Kayuh

hahaha... kali ni aku akan memberikan sedikit tips sebelum kayuh.. tak kira la kayuhan hujung minggu ke.. jambori ke.. kayuh pegi kerja ke.. resing ke.. semua boleh. tips ni diamik dari john canepa mekanik dari team GT Factory.. jom layan..

mula-mula start dari atas.. pastikan brek diketatkan betul-betul..


bolt tengkuk ni pun kena betul-betul ketat.. nanti handel kona kanan tayar kona kiri.. tejerombab atas tanah.. udah patah gigi..


dua bolt belah bawah kena diketatkan sampai abis dulu lepas tu baru dua yang atas.. jangan terlebih ketat pulak..


ni paling penting.. pastikan dua bolt ni betul-betul ketat dengan fork.. silap aribulan tengah donhil sekali brek tercabut semua.. langgor pulak pokok getah..


ada enam bolt kat rotor.. kasik ketat semua..


ni kena selalu tengok.. setiap 100km kena ikat balik dengan spana tork.. yang kat anak panah tu pun kena ketat jugak.. takut tengah kayuh tercabut pulak..


FD ni pun kena ikat ketat.. cek jugak kabel.. pastikan kabel tak berbulu..


ikat ketat-ketak.. nanti runtuh pulak crank..


kebanyakan sika baru benda alah ni boleh tukar-tukar.. pastikan ketat baru kayuh..


cek kabel kat RD.. bolt tu pun kena diketatkan jugak..


sama macam brek dopan.. kasik kotat jugak..


ni kalau tercabut abis la bontot.. kena ketat selalu..


QR ni pun kena pastikan ketat.. nanti bila buat wili ke wikang ke tak la tercabut whelset mahal..


angin kena jaga.. kalau kayuh hari-hari pun kena pam jugak..

1 comment:

Mohamad Razif said...

Tip yang bagus. Boleh kawan panjang-panjangkan.