04 March 2010

Setelah Berehat Panjang

hari ni gua kayuh balik setelah bercuti beberapa hari. last gua kayuh kat simtbe hari tu. lepas tu beskal gua berabuk duk dalam rumah. kali ni gua kayuh santai-santai je sambil merasmikan shifter yang baru gua tukar. yang lama udah patah gigi dalam dan terpaksa direhatkan dari kerja-kerja menukar gear. yang baru ni best jugak.. lembut aje menekannya..

kayuhan kali ni ikut jalan biasa je. masuk hospital bahagia - kampung tasek - bercham - rumah gua. pengayuh yang terlibat pulak brader misai, nasrul dan jugak gua. dengan kayuhan yang tak berapa laju akhirnya sampai jugak kat bercham ikut jalan baru dari kampung tasek. jam baru pukul 6.. setelah berbincang keputusan dibuat untuk pergi kedai beskal kat bercham. tujuannya nak timbang beskal je. selama ni gua tak pernah timbang beskal gua. setelah ditimbang beratnya 14kg.. kira macam sekampit beras.

sambil gua dengan nasrul menimbang basikal ala-ala penoreh menimbang getah keping brader misai sempat lagi mencuci mata melihat basikal idamannya.. venzo kaler hitam. beliau memberitahu akan membelinya lepas ni. boleh la gua pinjam nanti.

mata dah cuci. berat dah timbang. nak balik awal lagi. jalan punya jalan nampak restoran siam. apa lagi minum dulu la. kena lai chee kang semangkuk air kosong segelas. kat sini pun boleh cuci mata jugak. bila dahaga dah hilang perjalanan diteruskan lagi hingga taman perpaduan. brader misai dengan nasrul membelok untuk kerumah masing-masing. gua ada lagi 6km nak sampai rumah. terpaksa la gua kayuh solo.

tengah baik punya gua kayuh tiba-tiba gua nampak orang berlari bawak meja. ada yang menjunjung bangku. gua syak mat pet mencopet meja restoran. bila gua dekat gua tengok rupanya pihak berkuasa tempatan tengah merampas meja restoran yang diletakkan di atas kawasan pakir. ada dua tiga brader tengah makan kat situ. nasib baik meja tu tak kena rampas. kalau dorang rampas jugak gua gelek je kaki dorang dengan tayar beskal gua. gua jenguk jugak kot-kot member gua ada membuat kerja-kerja rampasan tu. tak de. kalau ada gua nak suruh dia pergi rampas kat taman depan tu. gua tengok banyak meja dan kerusi tersadai.
sedang gua leka menengok drama lewat petang tiba-tiba gua dengar nama gua dipanggil. sayup je bunyinya. gua toleh kiri kanan takde sapa pun. gua toleh belakang pulak. rupanya brader wan yang panggil gua dari seberang jalan. beliau sedang melepakkan diri kat kedai beskal. patut la tak kayuh. gua dengan pantas menyeberangi jalan yang sesak untuk menjoinkan diri. bila pengayuh tegar dah berkumpul takde benda lain la nak borakkan.. mesti cerita beskal.

tengah syok-syok borak wahid datang dengan motor kap petak sambil mengendong beg raket badminton. bila di tanya nak main badminton kat mana katanya dia bawak parang dalam beg tu hehehehe.. gua syak mesti beliau baru balik dari kebun.. sembang punya sembang hari pun dah gelap. perjalanan gua jauh lagi. gua meminta diri dulu.

setelah memasang lampu depan cap kuda laut dan lampu belakang cap mata kucing gua meneruskan kayuhan. hari dah gelap. apa lagi pecut la. nanti terlepas pulak maghrib. kayuh kayuh jugak sembahyang jangan tinggal. berdosa. assalamualaikum..

No comments: